• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
humanfilm.no

humanfilm.no

International Documentary Festival

  • Nyheter
  • Program
  • Info om digital festival
  • ENGLISH
Hjem / 2020 / Om orientalisme og “svenske tilstander” på onsdag på Vega
Publisert 26. februar 2020 - Sist oppdatert 18. mars 2020

Om orientalisme og “svenske tilstander” på onsdag på Vega

Under arrangementet “Svenske tilstander: Orientalisme i praksis” onsdag 18:00 på Vega Scene settes begrepet “svenske tilstander” sammen med Edward Saids tanker og begrepet orientalisme. Filmen “On Orientalism” blir vist, deretter vil Cathrine Thorleifsson holde et foredrag basert på sin artikkel The Swedish dystopia: violent imaginaries of the radical right.

Av Hanna Hattrem

Begrepet “svenske tilstander” har historisk blitt brukt om en rekke temaer og sammenligninger mellom Sverige og Norge i norsk media. Fra 2013 blir det hovedsakelig brukt som en beskrivelse av negative konsekvenser av en liberal innvandringspolitikk, der premisset er en sammenligning mellom Norge og Sverige, som viser til resultatene ved svensk innvandringspolitikk som et slags mareritt scenario.

Begrepet og dets betydning i denne konteksten har i all hovedsak blitt fremmet av politikere fra Fremskrittspartiet og av media som resirkulerer begrepet og bruker det som utgangspunkt for både intervjuspørsmål og vinklede titler.

Under arrangementet “Svenske tilstander: Orientalisme i praksis” settes begrepet “svenske tilstander” sammen med Edward Saids tanker og begrepet orientalisme. Filmen “On Orientalism” blir vist, deretter vil Cathrine Thorleifsson holde et foredrag basert på sin artikkel The Swedish dystopia: violent imaginaries of the radical right

Deretter blir det en samtale mellom Cathrine og Thomas Hylland Eriksen, ledet av Mohamed Abdi.

Cathrine Thorleifsson er forsker ved senter for ekstremismeforskning på UiO. Hun forsker blant annet på hvordan høyrepopulister i Europa essensialiserer muslimske innvandrere og islam generelt til å representere en trussel mot vestlige samfunn.

I et intervju med forskningsmagasinet Apollon sier Thorleifsson:

-Dagens populistiske høyrenasjonalister legger vekt på ekskluderende nasjonalisme, felles opphav og arv. De lager ofte en ensidig kobling mellom kriminalitet og islam, der migranter fra muslimske majoritetsland og deres etterkommere framstilles som en eksistenstrussel mot kristne verdier og vestlig samfunnsorden.

-Denne eksistenstrusselen og essensialiseringen av mennesker med muslimsk bakgrunn ligger til grunn for tyngden av betydning i begrepet “svenske tilstander” når det proklameres som et innvandringspolitisk ‘worst case scenario’ av både norske og amerikanske politikere.

Mange vil antagelig minnes Frp politiker Sylvi Listhaugs besøk til Rinkeby, i utkanten av Stockholm, under valgkampen i 2017. Formålet med besøket var, ifølge Listhaug, å forstå utviklingen og lære av svenske erfaringer med mottak av flyktninger, for å få kontroll på situasjonen i Norge. Samme år kommenterer USAs president, Donald Trump at Sverige opplever farlige situasjoner på grunn av høye innvandringstall, dog også med en pinlig henvisning til en ikke eksisterende hendelse.

Slik har ideen om en “tilstand” som er spesifikt svensk blitt konstruert via norske medier, som forteller at grunnet høy innvandring fra muslimske land er Sverige, svenske verdier, eller en vag ide om kristen kulturarv, truet.

– Det som egentlig var en humanitær krise og en koordineringskrise i EU, ble framstilt som en sikkerhets- og identitetskrise for hele Europa, fortsetter Thorleifsson, med referanse til det høye antallet flyktninger som ankom Europa fra 2015.

Begrepet “orientalisme” er kjent gjennom boken “Orientalism” (1978) av Edward Said, hvor hovedtesen i boken handler om vestens syn og representasjon av Asia, Afrika og Midtøsten som eksotisk, mystisk, underutviklet, tradisjonell, irrasjonell. Disse formuleringene fungerer i motsetning til vesten som sees på som moderne, rasjonell og utviklet. Boka “Orientalismen” har i hovedsak et historisk perspektiv, men som fremgår av filmen som vises ved dette arrangementet, så fortsetter de samme tendensene den dag i dag.

I begrepet “svenske tilstander” ser man de samme forestillingene som motiverer orientalismen i boken til Said. Den inneforståtte “tilstanden” i Sverige handler om at islam settes opp mot kristendom, som en trussel, og mennesker fra muslimske land sees på som terrorister, kriminelle, eller simpelthen farlige fordi de representerer en motsetning til det som oppfattes som vestlig identitetsmarkører.

En viktig del av forskningen til Thorleifsson handler om den høyreradikale politiseringen av kristendommen med den hensikt å skape et bilde av kristne vestlige samfunn som truet av muslimske innvandrere.

-De framstiller migranter fra muslimske land som en eksistensiell trussel, mot nasjonal identitet, levemåte og kristen sivilisasjon. Det handler egentlig om nativisme – ideen om at visse mennesker og krefter truer det opprinnelige “folket”. Religion brukes som et instrument til å ekskludere andre. 

Onsdag 26. februar inviterer HUMAN til visning av filmen “On Orientalism” (2002), basert på intervjuer med Edward Said hvor han diskuterer utviklingen av holdningene og betydning av begrepet “orientalism” siden boken ble gitt ut. Etter filmen blir det panelsamtale med Cathrine Thorleifsson og Thomas Hylland Eriksen, professor i Sosialantropologi på UiO, ledet av skribent Mohamed Abdi.

Footer

Kontakt oss

post@hrhw.no

  • Oslo Dokumentarkino
  • HUMAN Talks podcast
  • Rapporter
  • Arkiv
  • Personvernerklæring
  • Filmbransje

Facebook   Twitter   Instagram

  • Sign in
  • New account

Forgot your password?

Lost your password? Please enter your email address. You will receive mail with link to set new password.

Back to login

close
  • Info om digital festival
  • Program
  • Digital Salong
  • Digital filmplattform
  • Programkatalog 2021
  • Nyheter
  • Festivalinfo
  • Om oss
  • Konkurranser og priser