Filmbransje
Nyheter
Filmmakers/Changemakers
Et internasjonalt forum om dokumentarfilm og samfunnseffekt
Helt siden starten i 2008 har festivalen hatt fokus på hvordan man skaper og forsterker dokumentarfilmers endringskraft, og hvordan aktuelle filmer kan brukes i praktisk sosialt og politisk endringsarbeid, inkludert menneskerettighetsarbeid. Vi har hatt spennende og viktige diskusjoner med norske og internasjonale gjester.
Dette forumet er nyttig og interessant for folk som jobber i dokumentarfilmindustrien.
Tidligere Filmmakers/Changemakers-seminar:
I 2021 tok tre anerkjente og prisvinnende norske regissører, Aslaug Holm, Tonje Hessen Schei og Tommy Gulliksen, publikum med på et dypdykk i hvordan de jobber dramaturgisk i sitt virke og hvordan de har tatt i bruk nye dramaturgiske grep i sin historiefortelling. Dokumentarfilmen har gått gjennom en rivende utvikling de siste 30 årene. Denne utviklingen har bestått i blant annet bruk av ny teknologi og en stadig økende popularitet, men først og fremst har det vært en konstant utforsking og utvikling i hvordan man forteller en historie om virkeligheten – hvordan regissører bruker dramaturgi, og forholder seg til skillet mellom en subjektiv fortelling og en mer objektiv sannhet.
I 2020 fokuserte vi på dokumentarfilmens rolle, verdi og status som kunstnerisk medium, i kontrast til tidligere seminarer som har fokusert på filmenes verdi som endringsskapende og som kommersielle produkter.
I 2019 ble seminaret brukt til å se på hvordan man kan tjene penger på impact-film. For en film er ikke stort verdt uten et publikum, sies det. Og for filmer med formål om å skape endring, gjelder det også å nå ut til riktig publikum. Når kinofilmen i økende grad utfordres av strømmetjenestene, er det fortsatt plass til dokumentarfilmer som skal skape samtale, debatt og politisk eller samfunnsmessig endring i en tid der seeren konsumerer mer og mer via strømmetjenester hjemme i sofaen? Hva betyr det å drive outreach-arbeid i norsk og internasjonal kontekst i dag? Hvordan gjør man det på en god måte?
I 2018 var fokuset på social impact som metode og praksis. Mange dokumentarfilmskapere ønsker at filmene deres skal gjøre noe mer enn å underholde. Å ha en overbevisende strategi for hvordan en film skal ha effekt på samfunnet har blitt et viktig argument i finansieringsarbeid. Sosiale entreprenører, ideelle organisasjoner, selskaper og mange andre har de siste årene oppdaget dokumentarfilmens evne til å påvirke folks meninger, følelser og handlinger og dermed skape faktisk endring. Seminaret var et samarbeid mellom festivalen og GoodPitch / Doc Society, og forklarte hvordan man kan legge opp en god strategi og metode for å oppnå best mulig effekt på publikum, politikere, samfunnsinstitusjoner m.fl. Etter en ”hands-on”-gjennomgang av metodene, ble publikum presentert for tre eksempler: Thank You for the Rain, Burma Storybook og 500 Years, alle presentert av filmenes regissører og produsenter.
I 2017 tok vi opp objektivitet i journalistikk, konstruktiv journalistikk som metode og en paneldiskusjon om hvordan filmskapere kan samarbeide med organisasjoner for å skape større samfunnseffekt. Innledere var blant andre Cathrine Gyldensted, leder av institutt for konstruktiv journalistikk ved Windesheim universitet i Nederland og filmskaper Femke van Velzen som startet Mobile Cinema i DR Kongo for å vise sine filmer om seksuell vold i Kongo på steder der det ikke finnes kinoer. Med i diskusjonen var også filmskaper Margreth Olin og Anne Kari Garberg fra Fremtiden i våre hender.
I 2016 inviterte vi inn organisasjonen Witness med representanter fra New York og Kuala Lumpur for å snakke om sitt arbeid med å lære opp folk til å benytte video i å dokumentere menneskerettighetsbrudd.
I 2015 inviterte vi aktivistgruppen The Yes Men til å holde en workshop med tittelen: Filmmaking and Activism: How to Create Change.
I 2014 inviterte vi Dan Cogan, grunnlegger og partner i Impact Partners, et New York basert investeringsselskap som har investert i mange kjente dokumentarfilmer og som har som mål å få noe tilbake for sine investeringer både i penger og faktisk sosial endring. Rachel Boynton som har laget filmen Big Men, om oljeutvinning i Ghana, hadde Impact Partners som sin viktigste investor. De fortalte, fra hver sin side som investor og filmskaper, om sine perspektiver på å skape endring gjennom dokumentarfilm og hvordan forholdet mellom en kommersiell investor og uavhengig filmskaper kan fungere.
I 2013 inviterte vi GoodPitch og BritDoc til Norge sammen med selskapet PUMA som har investert mye i dokumentarfilmer om sosiale forhold. GoodPitch er foreløpig det eneste jevnlige forumet i verden, bortsett fra HRHW, som har som mål å føre filmskapere, finansører, NGO’er og andre endringsagenter sammen med mål om å skape filmer med et samfunnsfokus og endringspotensiale. I forbindelse med seminaret i 2013 lagde vi en speed dating-workshop der alle filmskaperne fikk møte representanter for alle de deltakende organisasjonene i direkte møter.
I 2012 arrangerte vi det første Filmmakers/Changemakers-seminaret: The Power of Documentaries. Blant gjestene var Margreth Olin og Thomas Østbye, i tillegg til filmskapere fra Storbritannia og Afghanistan. Blant annet ble det diskutert hvilken rolle filmen How to Start a Revolution har i å spre ikkevoldsstrategiene til Gene Sharp og The Albert Einstein Institution. Gene Sharps ideer og bøker om ikkevold som strategi har hatt enorm innflytelse på politisk arbeid rundt om i verden, særlig rettet mot undertrykkende regimer.
Gene Sharp var gjest på festivalen sammen med regissøren av filmen. Et av hovedmålene med seminaret var å bringe menneskerettighetsorganisasjoner og filmskapere sammen for at de skulle kunne legge grunnlaget for både å skape bedre dokumentarfilmer om menneskerettighetstemaer og sørge for at filmene får en rolle i menneskerettighetsarbeid og på den måten øker sin innflytelse.
KONKURRANSEPROGRAM
HUMAN internasjonale dokumentarfilmfestival presenterer to konkurranseprogrammer. Et for ny, norsk dokumentarfilm (uten tematisk begrensning) og et for internasjonal dokumentarfilm med menneskerettighetsrelatert tematikk.
Norsk konkurranseprogram
Inntil 10 nye norske dokumentarer vil konkurrere om HUMAN-prisen og 50.000 kr. Vinnerfilmen blir også kvalifisert til en Amanda-nominasjon for beste dokumentarfilm.
En forhåndsjury vil vurdere alle innsendte filmer.
Konkurranseprogrammet for norsk dokumentar er åpent for alle filmer ferdigstilt etter 1. januar, og med en spillelengde på over 40 minutter. Programmet har ingen tematisk begrensning.
Har du spørsmål vedrørende påmelding, ta kontakt med programsjef Even Skallerud: [email protected]
Internasjonalt konkurranseprogram
HUMAN internasjonale dokumentarfilmfestival deler ut en internasjonal pris, Human Rights Human Wrongs Film Award, og 30.000 kr gitt av Amnesty International Norge og Den Norske Helsingforskomité. Disse to organisasjonene har vært nære samarbeidspartnere av festivalen siden starten, og vi ønsker med denne prisen å løfte frem filmskaperes innsats for å gjøre menneskerettighetssaker kjent for et større publikum.
Festivalens internasjonale program er kuratert. For spørsmål vedrørende dette programmet, ta kontakt med festivaladministrasjonen.
Filmpåmelding norsk konkurranseprogram
HUMAN internasjonale dokumentarfilmfestival er en av Norges største dokumentarfilmfestivaler. Vi inviterer nå alle regissører og produsenter til å melde på sin nye film. Velg HUMAN IDFF som arena for nasjonal premiere for din film!
PÅMELDINGEN FOR 2022 ÅPNER 1. OKTOBER 2021
10 nye norske dokumentarer vil konkurrere om HUMAN-prisen og 50.000 kr. Vinnerfilmen kvalifiserer til en Amanda-nominasjon for beste norske dokumentarfilm. En forhåndsjury vil vurdere alle innsendte filmer. Konkurranseprogrammet for norsk dokumentar er åpent for alle filmer ferdigstilt etter 1. januar, og med en spillelengde på over 40 minutter. Programmet har ingen tematisk begrensning.
Praktisk informasjon
- Filmen må være ferdigstilt etter 1. januar.
- Filmen må ha en spillelengde på over 40 minutter.
- Filmens regissør eller hovedprodusent må være norsk statsborger eller bosatt i Norge.
- Det legges ingen tematiske begrensninger til konkurranseprogrammet for norsk dokumentar.
- Alle innsendte filmer vil bli vurdert av en forhåndsjury oppnevnt av festivalen.
I påmeldingsskjemaet vil du bedt om å oppgi:
- Informasjon om og omtale av filmen på norsk og engelsk
- Lenke til online påsynsversjon av filmen
- Kontaktinformasjon og kort bio av regissør på norsk og engelsk
- Kontaktinformasjon til produsent
Visningskopi
- Festivalens standard visningsformat er DCP.
- Visningskopien skal ha engelske undertekster.
- Blir filmen din tatt ut til konkurranseprogrammet, vil du motta ytterligere informasjon om krav til visningskopi.
Internasjonal konkurranse
Festivalens internasjonale program er kuratert. For spørmål vedrørende dette programmet, ta kontakt med festivaladministrasjonen.
Har du spørsmål vedrørende påmelding, ta kontakt!