Filmslipp: elskerinnejakt, teateropprør og jazzete kolonihistorie
HUMAN kan endelig avsløre de første filmene som kommer til festivalen i 2025.

Det er kanskje vanskelig å tro på nå, men etter julestri og trasige vintermåneder kommer en ny vår. Og med den også årets kanskje viktigste og mest severdige begivenhet: HUMAN internasjonale dokumentarfilmfestival, som finner sted mellom 10.-16. mars.
Vil du være frivillig under festivalen? Meld deg her!
Vi i HUMAN holder for tiden på med å spikre filmene for neste festivalprogram. Nå kan vi endelig røpe tre av dem – tre virkelige godbiter på hver sin måte.
Disse tre dokumentarfilmene gir innsikt i et bredt spekter av aktuelle samfunnsspørsmål, satt inn i rammen av fengslende fortellinger og nydelig foto.
Resten av programmet slippes fortløpende, så følg med på nettsiden og Facebook/Instagram for all info. Husk å melde deg på nyhetsbrevet for å få alle nyheter først!

I en avsidesliggende landsby i Egypt gjør en gruppe tenåringsjenter opprør mot samfunnets strenge normer gjennom teaterforestillinger i gatene. Jentene, som drømmer om å bli skuespillere, dansere og sangere, står overfor livsavgjørende valg, både som individer og gruppe, i årene vi følger dem på vei inn i voksenlivet. The «Brink of Dreams» vant «L’Oeil d’Or»-prisen for beste dokumentarfilm under årets Cannes internasjonale filmfestival.

En skulle kanskje ikke tro dette er en dokumentar: en film som handler om en kvinne som ansetter noen til å avslutte ektemannens affære. Men jo – i Kina er mistress dispeller, eller elskerinne-fordriver, et voksende yrke, som med listige midler forsøker å bevare ekteskap. Regissør Elizabeth Lo har fått forbausende intim tilgang til et drama som vanligvis er gjemt bak lukkede dører i en film som overrasker, rører og skaper sympati med alle partene i trekantdramaet.

Det er ikke rart denne perlen av en film denne uken ble kortlistet til Oscar. I «Soundtrack to a Coup d’État» nøster Johan Grimonprez avkoloniseringen av Kongo til rytmen til jazz. Han skisserer historisk kontekst før han zoomer inn på drapet av Kongos første demokratisk valgte leder, Patrice Lumumba, i 1961, og belgiske og amerikanske myndigheters intervening i landet, i frykten for å miste kontrollen over kongolesisk uran. Trykkokeren av kolonialisme, kapitalisme og rasisme fortelles i et fascinerende samspill med musikken, som gjør «Sountrack to a Coup d’État» til en film utenom det vanlige.